Jak urządzić biuro w domu

Jak urządzić biuro w domu

with 6 komentarzy

Na początku chcę wyjaśnić subtelną różnicę pomiędzy gabinetem a biurem domowym.
Geneza gabinetu sięga setek lat wstecz. Zarezerwowany dla pana domu, był jego azylem, wyznaczającym granice jego męskiego świata. Stanowił teoretycznie miejsce pracy umysłowej, ale przede wszystkim był ekspozycją trofeów, (książek, poroży, czy kolekcji broni), co pomagało w budowaniu pozycji społecznej. Do dzisiaj posiadanie gabinetu oznacza pewien prestiż. Nie kojarzy się bowiem z miejscem pracy zarobkowej, może z wyjątkiem pisarzy, filozofów lub pracowników naukowych, ale służy kontemplacji i odizolowaniu od spraw domowych. Najczęściej pojawia się w rezydencjach, willach, wielometrażowych domach, gdzie można pozwolić sobie na luksus pomieszczenia niezbyt codziennego użytku.
gabinet
Domowe biuro to wynalazek współczesnego świata. Oznacza miejsce pracy codziennej, pełnoetatowej, albo wieczornej, często jako drugi etat lub pracę po godzinach. Zdarza się, że wymaga możliwości przyjęcia petentów z zewnątrz. Ten model generuje zupełnie inne podejście w jego aranżacji. Często przymus jego stworzenia oznacza rezygnację z innych funkcji życia domowego. Kącik wyrwany z powierzchni pokoju dziennego, kradziony kątem w sypialni, czy też wygospodarowany z dotychczas nieużywanego pomieszczenia.

Jeszcze 10 lat temu ze swoim wolnym zawodem stanowiłam z lekka egzotyczną atrakcję wśród znajomych, którzy chlubili się swoją pracą w korporacjach. Pracując w domu, przy prywatnym biurku we własnym pokoju, byłam odbierana jako osoba pracująca dla przyjemności w wolnych chwilach od słodkiego nic nierobienia, no bo przecież nie sposób pracować poważnie i regularnie, nie wychodząc codziennie do biura. Cóż ja innego mogę robić całymi dniami w domu, jak nie spać do południa, oddawać się relaksowi i pachnąć różami, a w krótkich chwilach „coś tam” podziałać, co nazywam pracą.
Dzisiaj, kiedy nastał czas mody na freelancerów, w dużej mierze wymuszony sytuacją ekonomiczną i wiele osób zakłada własną działalność, bo nie ma wyjścia, na pracę w domu patrzy się łaskawszym okiem. Ba! To staje się wręcz trendy! Zatem i mój styl pracy dziś zyskał na znaczeniu w ocenie społecznej. Tylko dla wielu to wcale niełatwe zadanie. Prowadzenie biura w domu to jest sporym wyzwaniem.
Pomóc może dobra organizacja życia domowego, ale także przemyślana aranżacja samego miejsca pracy. Higiena pracy, jej ergonomia i otoczenie, w którym pracujesz, będzie mieć wpływ na Twoje efekty i poczucie spełnienia w realizacji zawodowej. Zatem warto przygotować się profesjonalnie do stworzenia właściwych warunków, żeby chciało Ci się wstać rano i ochoczo „pójść do biura”.
Jako projektantka wnętrz, a jednocześnie prowadząca domową pracownię od kilkunastu lat, występuje w roli podwójnego eksperta, pokażę Ci zatem w kilku krokach jak przygotować się do stworzenia idealnego miejsca pracy dla siebie. Od czego zacząć?

1. Przeanalizuj jak pracujesz?

Czy samotnie przez 10 godzin ślęczysz przed ekranem komputera i niewiele do szczęścia Ci potrzeba?
Czy łączysz się na skypie w rozmowach z całym światem i dźwięki domu nie powinny w tym przeszkadzać?
A może pracujesz przy głośno grającej muzyce i to Ty przeszkadzać będziesz domownikom?
Czy potrzebujesz kilometry pólek na dokumenty albo dużego blatu do rozłożenia warsztatu pracy?
Masz pracę głośną czy cichą? Wymagającą skupienia, czy wolisz pozostawać w kontakcie z rodziną?
A może codziennie przyjmujesz kontrahentów i Twoje miejsce pracy powinno być zlokalizowane blisko wejścia do domu?
Z tego typu analizy wykrystalizuje się najdogodniejsze miejsce na planie Twojego mieszkania.
Czy niezbędny jest Ci niezależny gabinet, zamykany na klucz, czy wystarczy wygospodarować miejsce w salonie, by wstawić sekretarzyk? Dzięki temu będziesz mogła określić również:

biurko

2. Ile miejsca potrzebujesz do pracy?

Czy na pewno wystarczy tylko blat do pracy, duży stół lub wąskie biurko? Czy pomocne będą regały na książki, komoda z szufladami na materiały typu farby, biżuteria, nici, papiery, a może skrzynki będą poręczniejsze? Gdzie ustawisz segregatory, pochowasz przybory, rulony z projektami, wykrojami, gdzie postawisz drukarkę, duży monitor lub fotel dla interesantów.

Jeśli zorganizujesz dobrze swoją przestrzeń od początku, łatwiej Ci będzie później efektywnie pracować. Nie będziesz się denerwować, że nie możesz czegoś znaleźć, ani rzucać podejrzeń na dzieci, że gdzieś Ci wyniosły ważne dokumenty. Prawda jest taka, że do Twojego biura pozostali domownicy powinni mieć ograniczony dostęp. Wciśnięta między regały w gabinecie męża albo w korytarzu między kuchnią a łazienką możesz nie czuć się komfortowo. Jeśli to miejsce pracy ma Ci służyć sporadycznie, do nadganiania pracy po godzinach, albo do składowania dokumentów, na które nie znajdujesz miejsca, to rzeczywiście można pomyśleć o takiej aranżacji. Jednak jeśli zakładasz pełnoetatową pracę, nie bagatelizuj swoich potrzeb, nie umniejszaj wartości wykonywanego przez Ciebie zawodu, bo odbije się to na jakości, a także na podejściu Twoim i wszystkich domowników, których szybko przyzwyczaisz, że Twoja działalność jest jakąś fanaberią, hobby, od którego zawsze ważniejsze będą najbardziej błahe sprawy domowe. Zatem zacznij myśleć o swoim stanowisku pracy z należytym szacunkiem. Czy gdybyś musiała zatrudnić asystentkę, zaproponujesz jej te same warunki, które sobie dedykujesz w tej chwili? Jeśli masz tu zawahanie, to znak, że i dla Ciebie to miejsce nie jest do końca odpowiednie.

3. Gdzie stworzyć miejsce pracy

Oczywiście styl pracy i umiejętności adaptacyjne są sprawą bardzo indywidualną i może należysz do osób, którym kiedy wpadają w wir pracy, nic wokół nie przeszkadza. Wówczas masz większą elastyczność z wyborem miejsca, bo i kącik w rogu kuchni będzie odpowiedni. Jeśli jednak praca wymaga skupienia, a Twój warsztat utrzymania go w należytym porządku, czy też zabezpieczenia przed dziećmi – pomyśl jak przearanżować swoją przestrzeń mieszkalną, by wygospodarować odizolowane miejsce na Twoje biuro. Idealnie, kiedy możesz przeznaczyć na to cały pokój. Najlepiej z dala od strefy nocnej i pokoi dzieci. Często jest to pomieszczenie, które jest też pokojem gościnnym. Gości miewamy sporadycznie, a na co dzień zyskujemy spokój i izolację dla swojego biura. To również niezbędne rozwiązanie, jeśli Twoja praca wymaga przyjmowania petentów u siebie.
Gorzej, jeśli takich możliwości nie masz. Wówczas z klientami spotkasz się w kawiarni, a w domu ważne, żeby wybrane miejsce zaaranżować tak, by stało się dla Ciebie ważne, lubiane i TWOJE.

Mam znajomą, która chcąc znaleźć alternatywę dla swojej papierkowej pracy przy stole w jadalni, na którym codziennie rozkładała i chowała mnóstwo dokumentów, wybrała zaciszny zakątek w…..garderobie. Tylko tam mogła liczyć na spokój, izolację i autentyczne skupienie. Poprosiła mnie o pomoc w przearanżowaniu kilku półek, kosztem których wstawiłyśmy blat biurka. Znalazło się miejsce na segregatory, drukarkę i komputer, które już nikomu nie zawadzały. A przy okazji zapanowały nowe porządki w szafie :) Natomiast znajoma naprawdę polubiła ten kącik i odetchnęła z ulgą, że nie gubi się w swoich papierach, składając i rozkładając je codziennie na nowo.

Lepiej mieć „ciasny, ale własny” kącik z przeznaczeniem na nasze biuro, niż korzystać z przestrzeni, którą trzeba współdzielić na co dzień z domownikami. Nawet jeśli nie ma w Twoim domu miejsca w osobnym pomieszczeniu, wstaw biurko do salonu, sypialni, bądź jadalni, by tym zaznaczyć swoją odrębność funkcji, niezależną od życia rodziny.

biurko w sypialni

4. Estetyka biura

Dzięki temu, że zaplanujesz osobne miejsce na swoje biuro, możesz je dodatkowo zaaranżować i urządzić, by praca sprawiała podwójną przyjemność. Zainwestuj w dodatki, wybierz kolorystykę, opracuj swój styl. Niech to nie będzie przypadkowe, ani nijakie miejsce! Nawet jeśli wykorzystujesz meble z odzysku (bo na strychu stoi stara komoda i w końcu znajdzie zastosowanie stolik po babci), w prosty sposób możesz im nadać nowy look, przemalowując je i tuningując dotychczasowy wygląd. Stwórz sobie otoczenie tak przyjazne oku, żebyś codziennie zasiadając w fotelu, uśmiechała się od ucha do ucha.
Industrialnie? Minimalistycznie? A może romantycznie lub klasycznie? Biało czy kolorowo? W obcym biurze miałabyś wpływ tylko na to, co stawiasz na blacie swojego biurka, w domu – wszystko zależy od Ciebie! Wykorzystaj ten potencjał :)

A jeśli pracujesz głównie online i przestrzeń Twojej pracy ogranicza się do niewielkiego biurka, bo i tak działasz non stop na laptopie, a Twoje zasoby masz w głowie – nie zapominaj o tym, jak wygląda Twoje tło. Kiedy łączysz się na skypie, prowadzisz webinary lub nagrywasz video, Twoi klienci oprócz tego, że słuchają co masz im do powiedzenia, patrzą również na Ciebie, widząc cały kadr. Pamiętaj więc, że w tym wypadku to, co masz za plecami, to również część Twojego miejsca pracy, Ale o tym przygotuję osobny wpis.

 

Interesuje Cię tematyka urządzania? Może przyda Ci się trochę informacji o:

POBIERZ 10 TRIKÓW DESIGN COACHA

i zapisz się do mojego Magazynu Inspiracji

Szanuję - nie spamuję. Twoje dane są bezpieczne. Zawsze możesz wypisać się z tej listy

Follow Maciejka:

Mieszkam w małym czerwonym domku z dwoma najważniejszymi mężczyznami mojego życia. Całą zimę w kominku trzaska ogień, a na fotelach wygrzewają się dwa koty. Latem wszyscy wynosimy się na taras, gdzie życie płynie jakby wolniej.
Uwielbiam gotować, czytać książki i tańczyć, choć na to ostatnie niewiele mam czasu, a jeszcze mniej okazji :)

ostatnie wpisy by

6 Responses

  1. Iza
    | Odpowiedz

    Cudowny pomysł, żeby pomyśleć jak byśmy organizowali biuro dla asystentki. Sobie tak czasem trudno pozwolić na fanaberie… A dla kogoś to juz nie fanaberia….

    • Maciejka
      | Odpowiedz

      Tak. Wydaje mi się, że taka perspektywa jest bardzo pomocna w ocenie realnej sytuacji. Zaczynamy dostrzegać inne aspekty. To, co dla siebie nazywamy „fanaberią”, dla naszej asystentki okaże się „niezbednikiem”. I o to w tym zabiegu chodzi 🙂

  2. Ciekawe pomysły. Kilka z chęcią wykorzystam u siebie w mieszkaniu. Biuro w domu, jak widzę, może być bardzo fajne i klimatyczne.

  3. Łucja
    | Odpowiedz

    Swietny artykul! I absolutnie podzielam Twoje zdanie na temat opinii innych odnosnie pracy w domu, tez uwazano, ze nic nie robie tylko od czasu do czasu siade za biurkiem 😀 Jesli chodzi o wystroj to uwielbiam biale przestrzenie, pobudzaja moja kocentracje. Wazne sa tez meble, fotel musi byc bardzo wygodny, biurko z wieloma szufladkami…

  4. Izabela
    | Odpowiedz

    Świetny artykuł i inspirujące aranżacje 🙂 Zawsze mi się marzyło biuro z takim dużym oknem na świat 🙂

  5. wagner PS 3.23
    | Odpowiedz

    Sam będę wkrótce tworzył biuro w domu, więc wszelkie inspiracje mile widziane. Mam nadzieję, że uda się to wykonać właśnie z takim dużym oknem!

Zostaw komentarz